Monday 1 January 2018

Malaysian Ska & Reggae 2016-2017

Tahun baru, baharu saja berlalu, 2 tahun kebelakangan ini musik ska dan reggae di Malaysia menunjukkan sedikit peningkatan dari segi penganjuran konsert yang berskala besar dan band-band banyak meriliskan album dan single baru. wujudnya beberapa komuniti dan persatuan ska dan reggae yang didaftarkan antaranya Pertubuhan Pengiat Seni Ska Malaysia, Malaysia International Reggae Society (MIRS) dan beberapa komuniti yang dibentuk di alam maya. Komuniti atau pertubuhan ini diwujudkan adalah untuk membentuk jaringan dan mengumpulkan peminat dan pemuzik itu sendiri dan memberitahu tentang kewujudkan sesebuah komuniti atau persatuan tersebut seterusnya membesarkan jaringan keseluruh dunia. Melalui komuniti atau persatuan ini agak mudah untuk membuat sesuatu perkara dan bergerak seperti konsert dan sebagainya. 

Pada bulan september 2016 berlangsungnya 1st international Reggae Festival In Malaysia di Tanjung Tualang yang dianjurkan oleh MIRS dengan kerjasama kerajaan negeri dan beberapa NGO. Begitu juga dengan penganjuran Kuala Lumpur Ska Festival yang dianjurkan oleh Persatuan Pengiat Seni Muzik Ska Malaysia pada bulan May tahun lepas. Ronggeng Sound System juga yang mempromosikan dub/reggae musik dengan membawa masuk Earl Gateshead (trojan records) dan Dan Wiltshire (one love festival UK) pada bulan oktober lalu. dan Langkawi International Island musik yang menampilkan banyak line up reggae.

beberapa band mula meriliskan album, EP dan single antaranya Gerhana SkaCinta, Plague Of Happiness, Johny Came Lately, SharpShooter, DR.Sakti, Rootstalk dan ada beberapa band yang sedang dalam proses merakam dan dapat dilihat banyak- DJ-DJ reggae yang wujudkan antaranya  King I & Easy Babasound, Soundsystem Meeting Kuala Lumpur yang masing-masing meriliskan mixtape.

Tahun 2018 aku dengar ada beberapa perancangan utuk Ska dan Reggae menganjurkan konsert international berskala besar dengan membawa masuk international line up. Bagi peminat musik ska dan reggae ini mereka memerlukan dokongan dari kalian. tanpa kalian mereka tidak mampu akan menganjurkan acara-acara seterusnya kerana modal yang perlu dilaburkan agar kasar, begitu juga dengan band-band yang neriliskan material terbaru, tolong support dan beli itu yang membuat mereka terus bersemangat untuk berkarya. terus maju ya MALAYSIA REGGAE SKA 2018.Neats

No comments:

Post a Comment